کد مطلب:99096 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:417

تعریف اصل و کتاب











یكی از مسایل مورد گفتگو این است كه اصل با كتاب چه تفاوتی دارد؟ چرا

[صفحه 80]

برخی عالمان رجال، تعبیر اصل را برای برخی نوشته ها به كار برده و برای برخی دیگر، از تعبیر كتاب استفاده كرده اند؟

این بررسی اگر به نتیجه ای منتهی گردد می تواند در تبیین اصطلاح اصول اربعماه مفید افتد.

در تعریف اصل و تفاوت آن با كتاب، نظرات گوناگونی عرضه شده است:

اصل، كتابی است كه فقط سخنان معصوم را گردآورده و كتاب آنست كه روایات و استدلال و استنباطهای نویسنده را نیز همراه دارد.

اصل آنست كه نویسنده روایت را از معصوم یا راوی شنیده و گردآورده و كتاب آنست كه روایت هایش از نوشته ها و اصول دیگر اخذ شده است.

تعریف دوم از آن وحید بهبهانی است[1]. كه مورد قبول شیخ آغابزرگ قرار گرفته و آن را تبیین كرده است.[2]. لیك علامه سید محسن امین معتقد است همه این تعریف ها حدس و تخمین است.[3]. سر آن را استاد محمد حسین حسینی جلالی چنین گفته:

و الوجه فیما ذكره السید الامین، ان هذه التعاریف لم تستند الی دراسه نصوص الاصول الموجوده الیوم و من الناحیه التاریخیه لم نعهد هذا الاصطلاح الا فی كتب علماء الشیعه فی القرن الخامس الهجری و من تاخر عنهم.[4].

یكی از محققان قرائتی چند بر ترادف نسبی اصل و كتاب اقامه كرده و تفاوتی میان آنها نمی بیند. كه خلاصه این قرائن چنین است:[5].

[صفحه 81]

1- در مورد حدود 60 تن از كسانی كه شیخ طوسی و ابن شهرآشوب تعبیر «له اصل» برایشان به كار برده، نجاشی تعبیر «له كتاب» یا «له نوادر» را به كار برده است.

2- شیخ طوسی درباره حریز بن عبدالله می گوید:«له كتب منها كتاب الصلاه و كتاب الزكاه... تعد كلها فی الاصول» ولی نجاشی فقط تعبیر كتاب را به كار برده است.

3- شیخ طوسی درباره ابن ابی عمیر می گوید:«روی عنه احمد بن محمد بن عیسی كتب ماه رجل من رجال الصادق و له مصنفات كثیره...»

این صد نفر صاحب كتاب را وقتی در همان فهرست شیخ دنبال می كنیم، می بینیم كه آنان را صاحبان اصل معرفی می كند، چون: اسماعیل بن محمد، اسباط بن سالم، بشر بن یسار و... و همه اینها كسانی اند كه ابن ابی عمیر راوی اصول آنان است. و از سوی دیگر نجاشی همه ی اینها را صاحبان كتاب دانسته است.

4- شیخ طوسی تعبیر اصل را بیشتر از نجاشی به كار برده، اما در مورد بسیاری از یاران امام باقر و امام كاظم علیهماالسلام كه قطعا راوی بن واسطه بودند، فقط تعبیر كتاب را به كار می برد.

5- اصول شانزده گانه ای كه امروزه در دسترس است شیخ طوسی و نجاشی اكثر آنها را با عنوان كتاب معرفی كرده، چنانكه مرحوم مجلسی در مصادر بحارالانوار نیز همین رویه را دنبال كرده است.

به هر حال مشكل است با اسناد و قرائن قوی بتوان رایی در این زمینه صادر كرد. و این گونه بحثها با توجه به ذهنی بودن و دور بودن از اسناد تاریخی، چندان رهگشا و مفید نیست.


صفحه 80، 81.








    1. الفوائد الرجالیه للوحید البهبهانی ص 33.(المطبوع مع رجال الخاقانی).
    2. الذریعه، ج 2، ص 126.
    3. اعیان الشیعه، ج 1، ص 140.
    4. دائره المعارف الاسلامیه الشیعیه، ج 5، ص 32.
    5. پژوهشی در تاریخ تدوین حدیث، مجید معارفی، ص 180-178.